Followers yang baik hati

IKLAN

IKLAN

Tuesday, 21 April 2015

5 Tips Diet

Penulis : emma diana Masa : Tuesday, April 21, 2015 Comments : 0 Labels :

Assalamualaikum , 

Hai korang ingat lagi tak emma pernah cakap emma memang fail untuk kurus ? 
Haaa la ni husb selalu tegur , B makin comel , Tandanya??

Hahaha Korang pun faham kan ?? Emma sedang cuba 9 tips ni untuk kekalkan berat badan emma seperti dahulu , sebab ! emma penah kurus taw , emma xtaw kenapa gemuk balik , Faktor utama ialah , Makan tak ingat dunia! hahahha Banyak amalan syaitoon aku ikut ni , makan tak baca bismillah .

Ya Allah jauhkan aku dari Amalam Syaitan . Allahu Rabbi .

sekarang emma bnyak kan minum minuman mineral walaupun ternyata mineral tu tak sedap macam jus kiwi , hahahks ,, terpaksa ku telan jua , so jum baca pelan pelan tips yang emma nak share ni , harap bermanfaat untuk semua orang .. InsyaAllah aku cuba kawal nafsu makan aku , lupekan makanan yang sedap sedap tu ..

5 Tip Mudah Untuk Kurus?

Tips ringkas dari segi pemakanan:

Kurangkan atau kalau boleh elakkan gula, garam, minyak, makanan bersodium tinggi, processed food (daging burger,nugget,fried fries dll), fast food (mcd, kfc dll)

Makan sumber-sumber semulajadi. Seperti ayam, ikan, buah-buahan dan sayur-sayuran.

Makan kerap tetapi dalam portion yang sedikit. Kurangkan pengambilan karbo. Make sure nasi kurang segenggam. Lebihkan sayur-sayuran.

kalau rasa nak mengunyah, kekacang adalah sumber lemak yang baik. (cukup sekadar 10 hingga 12 biji)

Perlu tahu pengertian/maksud DIET yang sebenar. Kerana ada sesetengah persepsi beranggapan bahawa diet itu perlu berlapar. TIDAK!

Lupakan terus air bergas/berkarbonat. Banyakkan minum air kosong atau green tea.

.................................

Saya makan sumber-sumber semulajadi seperti ayam, ikan, buah, sayur-sayuran yg dimasak sendiri. saya lebih selesa masak sendiri dirumah berbanding makan diluar kerana kita boleh mengawal sukatan garam, gula, minyak dan sebagainya.
boleh kukus, grill, bakar, rebus :)

7am: Sarapan saya mkn roti wholegrain brsama telur sebiji. air green tea.

10am: Makan epal sebiji.

12pm: Lunch saya mkn nasi kurang segenggam, sayuran, ikan atau ayam bakar seketul.

3pm: Kunyah kekacang. sebab kcg mengandungi lemak baik.. dua baris jari tangan kita pun dah cukup (lebih kurang 10-12 biji)

6pm: Dinner pula brgantung pada rutin saya. kalau hari tu saya bersenam di gym saya akan minum susu bersama oat ATAU makan ayam/ikan brsama sayur.

Seminggu sekali akan ada “cheat day” sebagai ‘reward’ (saya suka manisan, jadi saya akan reward diri saya dengan coklat) tetapi tidaklah makan mengikut nafsu, masih dalam kawalan)

kebanyakkan nya emma ikuti blog KEVIN ZAHARI

No comments:

Post a Comment

Exchange Link?