LE'SANDA SWEET FOUNDATION [ FOUNDATION VIRAL MASA KINI ]

Friday, 19 August 2011

zakat !

Penulis : emma diana Masa : Friday, August 19, 2011 Comments : 2 Labels :
Assalamualaikum...

zakat..
semua orang tahu ape itu zakat betul tak,untuk arini aku nak berkongsi sedikit pasal syarat2 sah wajib bayar zakat,mugkin dengan perkogsian ini dapat kita sama-sama menambahkan sedikit sebanyak pasal zakat,aku tau semua orang mesti dah tahu punya,bohong la kalau tak tau kan......takpe la,ini sekadar untuk kita mengingati tentang syarat2 sah zakat je....

syarat sah wajib zakat:

ISLAM
-zakat dikenakan keatas orang islam.

MERDEKA
-Hamba abdi tidak wajib berzakat kecuali zakat fitrah.
Bagaimanapun ,tidak akan timbul persoalan hamba abdi masa kini,
tetapi syarat merdeka masih lagi dikekalkan 
sebagai satu syarat wajib berzakat

MILIK SEMPURNA
-Harta yang dimiliki mesti sempurna dalam seseorangan
dan tidak bersangkutan dengan orng lain,
Pemilik juga dapat menggunakannya dan memperoleh
manfaat daripadanya.

CUKUP NISAB
-Nisab adalah paras nilai minimum yang menentukan sama ada wajib
atau tidak sesuatu harta dikeluarkan.
Nisab adalah besamaan dengan 85 gram emas nilai semasa.
nilainya kira-kira rm10,300 (bergantung pada harga emas semasa)

CUKUP HAUL
-Cukup haul bermaksud genap setahun harta simpanan

NIAT UNTUK BERNIAGA
-syarat ini hanya bagi zakat perniagaan sahaja

ni la sedikit sebanyak syarat2 wajib zakat,ada lagi sebenarnya daripa sumber-sumber yang aku baca,contohnya macam zakat emas dan lain-lain,kira ok la kot kita kongsi sikit-skit ,dan secara tak langsung untuk aku dan rakan lain tetang syarat wajib zakat ni...kan2..


 INGAT TANGAN YANG MEMBERI,LEBIH BERMAKNA DARI TANGAN YANG MENERIMA


p.s: jangan lupa korang bayar zakat fitrah korang tu tau,besar pahalanye,lagi pun ianya wajib 
*please take note ye*

ok done.sELAMaT BErPuasA,daN sElaMAT BerAMAL
SALAM

2 comments: